Collega's aan het woord

Onze collega’s, en misschien straks wel die van jou!

Ben jij benieuwd hoe het is om bij Rutges Vernieuwt te werken? Makkelijk antwoord: super tof natuurlijk! Nee, even serieus: we geven je graag een beeld van de dagelijkse uitdagingen, successen en struggles die je tegenkomt als je bij Rutges werkt! Onze collega’s vertellen jou graag meer!

18 Mobiele kantoren 
en werkplaatsen
230 Medewerkers 
in dienst
45.018 Aantal m2 isolatieglas per jaar
550.000 Ontvangen emails per jaar
“De ruimte, de vrijheid en de afwisseling geven me veel voldoening”

Planvoorbereider Tonie de Jongh

“Als planvoorbereider doe ik alles wat nodig is in het voortraject voordat de uitvoering start. Ik inspecteer woningen, doe energiescans, bedenk scenario’s en leg die aan de opdrachtgever voor. Het is uitdagend om een hele wijk aan te pakken en vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. En het is interessant om samen met de klant, op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen, te zoeken naar de beste oplossing.”

Bij veel bedrijven is de planvoorbereiding gesplitst in verschillende disciplines: er gaat een calculator aan de slag, een tekenaar, een werkvoorbereider, enzovoort. Bij Rutges houd ik me bezig met ál die disciplines. Ik ben de schakel in het voorbereidingstraject, en dat maakt mijn werk interessant en afwisselend. Er is veel ruimte voor eigen initiatief en creativiteit.

Ook prettig vind ik de werkomstandigheden bij Rutges. We hebben een geweldig pand met fijne werkplekken, een open en transparante cultuur en een sterk management met een duidelijke toekomstvisie. Bovendien is onze opdrachtenportefeuille goed gevuld. Mede daardoor kunnen we samenwerken met partijen die echt goed bij ons passen.

“We weten wat we aan elkaar hebben”

Voorman schilder Najim Harmachi

“Het belangrijkste voor mij als schilder is dat alles rondom mijn werk goed is geregeld. Dat ik krijg wat ik nodig heb aan materialen en materieel. Dat ons werk serieus wordt genomen. En dat we de tijd krijgen om te doen aan een gebouw wat gedaan moet worden.”

Bij Rutges zijn al die zaken prima in orde. We rijden in comfortabele bussen, zitten in luxe keten met alles erop en eraan en hoeven alleen maar te roepen als we iets nodig hebben. De arbeidsomstandigheden zijn gewoon netjes geregeld. Ook het loon is goed en wordt altijd op tijd uitbetaald.

Bijzonder aan werken bij Rutges is dat je veel te maken hebt met bewoners. Maar dat vind ik juist leuk. Als je mensen netjes benadert en gewoon je afspraken nakomt, is er niets aan de hand. Dan gaat het 9 van de 10 keer prima.

Het leukst aan mijn werk vind ik het om een gebouw sterk te zien opknappen. Het gevoel dat je van niets iets hebt gemaakt. Daarom vind ik vooral renovatieprojecten leuk om te doen. Onlangs hebben we in Amsterdam bijvoorbeeld een prachtig pand aan de Herengracht gerenoveerd. Ook veel voldoening geeft het plezier met collega’s. In ons team zijn we echt naar elkaar toegegroeid. We weten wat we aan elkaar hebben. En als de sfeer goed is, dan vliegt de dag voorbij.

“Wat ik allemaal heb geleerd bij Rutges? Eigenlijk alles”

Voorman schilder Freddy van den End

“In 2012 ben ik als leerling bij Rutges gestart. Daarna ben ik schilder geworden en vervolgens voorman. Ik had een goede leermeester, die me prima heeft begeleid. En ik heb ontzettend veel geleerd. In de eerste plaats natuurlijk veel technische kennis, zoals verfinzicht. Maar ook allerlei vaardigheden, zoals zelfstandig werken, organiseren en mensen aansturen. Eigenlijk heb ik álles bij Rutges geleerd. Alle dingen die belangrijk zijn in dit vak.”

Als voorman moet ik ervoor zorgen dat alles goed loopt qua planning en materiaal. Ik moet mijn ploeg tevreden houden, maar ook zorgen dat we onze productie halen. Rutges ondersteunt me hierin heel goed. Als ik ergens tegenaan loop, komt de projectleider meteen langs. En ik heb meerdere cursussen aangeboden gekregen op het gebied van leidinggeven en communiceren.

Sowieso zijn de zaken bij Rutges goed geregeld. Ons materieel is op orde, de sfeer is goed en als we iets nodig hebben dan krijgen we dat. Het leukste aan mijn werk vind ik de uitdaging. Elk huis, elk appartement is anders. Net als de omgeving en de reacties van bewoners. Het geeft veel voldoening om een blok woningen sterk te zien opknappen. Vooral als het verschil tussen de oude en nieuwe staat groot is, geeft dat een goed gevoel.

“Geen enkele dag is hetzelfde”

Woonconsulent Conny Margés

“Rutges was een van de eerste onderhoudsbedrijven die met eigen woonconsulenten ging werken. Mijn primaire taak is het verzorgen van de communicatie met bewoners: zorgen dat ze voldoende en regelmatig informatie krijgen, vragen kunnen stellen, een aanspreekpunt hebben, enzovoort. Niet alleen in het voortraject, maar zeker ook tijdens de uitvoering.”

Rutges maakt mooie verbeter- en verduurzamingsplannen voor sociale huurwoningen. Al snel haak ik dan aan en probeer vanuit de ogen van de bewoners naar die plannen te kijken. Daarnaast is één van mijn taken het regelen van rust- en logeerwoningen voor bewoners. Een tijdje geleden kreeg ik bijvoorbeeld te maken met een mevrouw van 88, die letterlijk niemand meer had. Vlak voordat ze zou verhuizen naar een logeerwoning, vond ik last minute toch nog een plekje voor haar in een verzorgingshuis. Die mevrouw was zó blij, zo opgelucht… toen ik dat zag, sprongen de tranen in mijn ogen.

In deze baan is geen enkele dag hetzelfde. Als je denkt dat je alles wel zo’n beetje hebt gezien, maak je weer iets nieuws mee. Een goede woonconsulent is dus flexibel, kan prioriteiten stellen en heeft mensenkennis. Want je krijgt te maken met heel uiteenlopende situaties, totaal verschillende bewoners en heel diverse collega’s, zowel bij de corporaties als bij Rutges. In die rol voel ik me prima thuis.

Sowieso voel ik me bij Rutges als een vis in het water, want het is gewoon een heel goed en sociaal bedrijf. Met een geweldig secretariaat, fijne collega’s en een visionair als directeur. Waar ik het meest trots op ben? Dat we samen optrekken en altijdeen team blijven, ook in periodes van drukte.

“Wat we vandaag goed hebben gedaan, gaan we morgen beter doen”

Projectleider planmatig onderhoud Martijn Gunneman

Per toeval ben ik op 19 jarige leeftijd in aanraking gekomen met het schildersvak, voor enkele weken zou ik als uitzendkracht helpen bij een klein schildersbedrijf in de regio.
Al snel werd ik gegrepen door het mooie vak en besloot al snel om mezelf aan te melden voor een opleiding. Een aantal jaar heb ik zelf geschilderd alvorens ik de kans kreeg om mezelf verder te ontwikkelen.
We zijn inmiddels ruim 24 jaar verder en ben ik werkzaam als projectleider bij Rutges.


Naast de vele traditionele schilderwerkzaamheden voeren we ook het nodige bouwkundige werk uit en juist dat is hetgeen wat deze functie in dit bedrijf zo mooi en leuk maakt.
De diversiteit van contacten met ieder zijn of haar eigen belang spreekt mij ontzettend aan, het samenwerken met collega’s of het overleggen met diverse opdrachtgevers met uiteindelijk allemaal hetzelfde doel, te weten; kwaliteit, duurzaamheid en kwantiteit.

Het is mooi te ervaren dat Rutges een voorloper is op het gebied van duurzaamheid en dat ik mijn steentje daaraan mag bijdragen.

“Zonder uitdaging ga ik me vervelen”

Uitvoerder Piet Loffeld

“Op dit moment voert mijn team groot onderhoud uit aan 134 woningen in Utrecht. Per woning hebben we 15 dagen om alles te vernieuwen: van de kozijnen, het dak en de isolatie tot en met badkamer, keuken en toilet. Binnen 15 dagen moet de hele woning schoon en gereed weer worden opgeleverd. Een uitdaging, want elke woning is anders. Maar dat maakt mijn werk juist leuk. Zonder uitdaging ga ik me vervelen.”

Voor bewoners zijn al die werkzaamheden natuurlijk niet niks. Dus je krijgt veel vragen. Dat hoort er gewoon bij, vind ik. Het belangrijkste is dat je duidelijk bent. Zeg niet: ‘Ik kom er nog op terug.’ Maar wees eerlijk en direct. Nee is nee, ja is ja. Daarnaast maken we er een sport van om eventuele problemen zo snel mogelijk op te lossen. Tijdens de inspectie na oplevering loop ik bijvoorbeeld mee met de opzichter om foto’s te maken van de laatste opleverpuntjes. Die app ik dan door aan mijn collega’s. Zo wordt alles nog dezelfde dag opgelost. Bewoners waarderen dat enorm.

Het geeft me veel voldoening als een project mooi is afgerond en bewoners tevreden zijn. Rutges scoort daarin bovengemiddeld; laatst werd mijn team bijvoorbeeld beoordeeld met een 8,6. We hebben ook cursussen gekregen om beter met bewoners te communiceren. Ik heb veel opgestoken van de rollenspellen die we toen hebben gespeeld. Onze inspanningen worden gewaardeerd, want vaak verwennen bewoners ons met koffie, koeken en koude biertjes. Laatst had een Spaanse familie zelfs voor ons hele team tapas gemaakt!